איך מבצעים הדברת יתושים שמבטיחה קיץ שקט באמת?
מקור pixabay

יתוש הוא בעל חיים זעיר למדי. המשקל שלו, ובעצם שלה – היתושה היא זו שניזונה מהדם שלנו – הוא בסך הכל 6 מיליגרם, והאורך שלה הוא כ-4 מ"מ בלבד. למרות זאת היא יכולה לפגוע במידה ניכרת באיכות החיים שלנו. עוד לפני העקיצה, עצם הזמזום באוזן מייצר טרדה משמעותית, ובמיוחד כשאנחנו מנסים לישון. בנוסף, כדי לעקוץ אותנו בלי שנשים לב מחדירה היתושה אל הגוף שלנו חומרים נוגדי קרישה. חומרים אלה גורמים לגוף לשחרר היסטמין שמייצר נפיחות ותחושת גרד מציקה. נזק אחר הוא העברת מחלות ובהן מלריה, קדחת הנילוס המערבי, קדחת דנגי וקדחת צהובה. כדאי לדעת שבכל שנה מתים מאות אלפי בני אדם בעקבות עקיצה שהובילה למחלה מהרשימה הנ"ל, וגם אם רוב המקרים מתרחשים במדינות מתפתחות ולא בישראל, זו עדיין סיבה טובה מאוד לבצע הדברת יתושים מקצועית – כדי ליהנות מקיץ שקט באמת.

הדברת יתושים במים

הדרך הטובה ביותר להיפטר מהמטרד המזמזם והעוקץ היא למנוע מהזחלים והביצים להתפתח ליתושות בוגרות ומוצצות דם. לשם כך חשוב לפעול במקומות שבהם נמצאות הביצים וגדלים הזחלים – ומדובר בעיקר על מקומות שיש בהם מים עומדים.

לאחר שלב הניטור וזיהוי נקודות התורפה בסביבה, מגיע שלב ההדברה עצמה. אם ישנה בריכת נוי, אפשר להכניס אליה דגי גמבוזיה שניזונים מזחלי יתושים, ועוד אופציה היא חרקי מים שישמחו גם הם לזלול את הזחלים. במקורות מים אחרים אפשר להשתמש בשמן מיוחד שמונע חדירת חמצן אל המים, כך שהביצים והזחלים לא מבשילים לכדי יתושות בוגרות. ישנה גם שיטת הדברת יתושים ביולוגית שמבוססת על חיידק בשם בצילוס ארצישראלי (BTI – חיידק שזוהה לראשונה ע"י פרופ' יואל מרגלית, ושפוגע בזחלים של יתושים).

פתרונות לחצר

גם כשמחסלים את הזחלים והביצים שבסביבתכם, עדיין עלולים להתעופף אל החצר והבית יתושים בוגרים. הדרך האפקטיבית ביותר לשמור על החצר נקייה מיתושים, ולהגן על כל מי שמבלה בגינה בלילות הקיץ החמימים והנעימים, היא באמצעות מלכודות. מלכודות היתושים מבוססות על קרח יבש ואור. פעולה נוספת במסגרת הדברת יתושים בגינה היא ערפול – כלומר סוג של ריסוס מיוחד שמתבצע לאחר שקיעת השמש.

איך מונעים מיתושים להיכנס לבית?

בתוך הבית אפשר גם כן לרסס נגד יתושים, ורצוי כמובן לעשות זאת עם חברה מנוסה כמו מיכאל ובוריס הדברות, שמקפידה להשתמש אך ורק בחומרים בטוחים לחלוטין.

בנוסף ישנם פתרונות טבעיים: מאוורר למשל מעיף את היתושות קלות ומקשה עליהן לנחות על בני הבית. המאוורר גם מפזר באוויר את הפחמן הדו חמצני שפולטים בני אדם ושעוזר ליתושה איפה כדאי לה לנחות כדי למצוץ דם. פתרון אפשרי אחר הוא נרות עם ריח שדוחה את היתושים, או ריסוס החלל עם תערובת של שמנים אתרים ייעודיים: ציפורן, בזיליקום, לבנדר, אקליפטוס, עשב לימון וציטרונלה

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here