קרדיט PIXABAY

עבודה בגובה היא כל משימה או פעילות אשר מבוצעת במפלס של למעלה משני מטרים וכוללת הטיה של הגוף או סיכון מוגבר לתאונת גובה אשר נובעת מהאופי של העבודה. מאחר ומדובר על עבודות שכוללות בהן סיכון, כל עובד המבצע אותן מחויב לעמוד בתקנות הבטיחות השונות לרבות שימוש בציוד מגן והדרכת עבודה בגובה.

למי מיועדת הדרכה בעבודה בגובה?

בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה בגובה, כל עבודה שמעצם הביצוע שלה יש סיכוי שהעובד ייפול מגובה של שני מטרים ויותר היא עבודה המוגדרת כעבודה בגובה. העבודה תוגדר כך בין אם היא מתבצעת על משטח עבודה דוגמת סל הרמה או בימה מתרוממת שאינם מוגדרים ומצריך מצד העובד להטות את הגוף שלו מעבר למעקה הבטיחות. כמו כן, התקנות מגדירות את תנאי הכשירות לקבל אישור עבודה בגובה וכן את אופן ההכשרה של עובדים גובה, סיווג לעבודות גובה מיוחדות ועוד.
המטרה של התקנות הללו היא להוסיף ולפרט את כל הנהלים אשר נוגעים לעבודה בגובה של מעל 2 מטרים וזאת בכדי לדאוג לכך שכל העובדים בעבודות מעין אלה יחזרו לביתם בשלום לאחר יום העבודה.

במילים אחרות ניתן לומר שללא קשר לסוג העבודה של העובדים אשר עונים להגדרת התקנות הללו, הרי שהם חייבים לעבור הדרכת עבודה בגובה ומעבר לכך להיות בגירים ובעלי רישיון ייעודי וידע מקיף אודות כל הסיכונים והמיגון הנדרש עבור עבודה בגובה.
חשוב מאוד לדעת כי התקנות אינן מבחינות בין הימצאותו של עובד בגובה לבין פעילות מממשית אלא מכלילות כל הימצאות של עובד בגובה של למעלה משני מטרים.

עבודות בגובה יכולות להתבצע במגוון תחומים שונים לרבות: בנייה, איטום, הרחקת יונים ועוד. לאור הסיכון שבעבודות הללו ולאור מספר התאונות הגבוה בשנים האחרונות הפיקוח על העבודות הללו התהדק. גם במידה והעובד עובר הכשרה ייעודית זה לא מספיק והוא יידרש לעבור הדרכת ריענון לעבודה בגובה אחת לשנתיים על מנת לשמור על האישור שלו בתוקף.

מה צריך בשביל לעבוד בגובה?

בטרם תבוצע כל אחת מהעבודות שלשמן יש לעלות לגובה, העובד צריך לעבור קורס עבודה בגובה אשר יתאים לסוג העבודה הנדרשת. התכנים שילמדו וכן זמני השיעורים יבוצעו לרוב בשעות אחר הצהריים וזאת בכדי שהעובדים לא יאבדו ימי עבודה. מרגע סיום ההסמכה וקבלת הרישיון נדרש העובד להגיע אחת לשנתיים לריענון התכנים ולחידוש הרישיון.

לאחר הריענון הוא יוכל לשוב ולבצע עבודות שונות בגובה. הדרכת העובדים היא החובה של כל מעביד והיא מתבצעת בכיתה של עד עשרה משתתפים במשך יום אחד בלבד. במהלך ההדרכה מועברים תכנים עיוניים אשר נוגעים לתקנות ונהלי בטיחות ששונים יחד עם תכנים מעשיים הכוללים גם סימולציות המדמות מצבי אמת. אופן ההכשרה ישתנה בהתאם לסוג של העבודה.
לאחר קבלת הרישיון כל אדם המוכשר לבצע את העבודות להן הוסמך מחויב לעמוד בנהלים ולהשתמש בהם לאורך כל העבודה בציוד עבודה בגובה שהוא בטיחותי ותקין לעבודה בגובה.

איפה עושים עבודה בגובה?

עבודה בגובה היא ללא ספק עבודה אשר חייבת להתבצע בצורה הטובה ביותר וזאת בכדי שהיא לא תסכן את העובד או את השוהים במקום העבודה ועל כן כאמור, כל עובד צריך לעבור הסמכה לעבודה בגובה וכן הדרכת ריענון לעבודה בגובה מדי שנתיים.
הדרכה זו צריכה לכלול את כל המידע הרלוונטי לכל עובד בגובה וחשוב מאוד לבצע את ההדרכות המדוברות רק אצל חברה מקצועית ואמינה, בעלת מדריכים בעלי אישור הדרכה להדרכות עבוה בגובה.

חברת צמח בטיחות בעלת מדריכים מקצועיים, בעלי ניסיון רב בתחום הבטיחות. כל מדריכי החברה בעלי הסמכות ואישורים מתאימים להדרכות בתחומי בטיחות שונים. לשיחת ייעוץ ללא עלות ולתיאום הדרכה מותאמת לאופי עבודתכם, צרו קשר עם חברת צמח בטיחות בע"מ.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here